“etsi
deus non daretur”
Un
altre tema enrevessat però interessant. Actualment hi ha més ateus,
més agnòstics, més indiferents com no n’hi havia hagut mai.
Molta gent ha deixat d’anar a missa i de considerar-se catòlics.
Però, però...Bategen els fills i els fan fer la primera comunió.
No tothom, però molts encara. El casament ja és tota una altra
història. I aquí se situen les tesis del valencià Marià Cubí. Ex
capellà, em sembla, amb un bon bagatge cultural teològic,
filosòfics i bíblic. Ha expressat de manera extrema allò que molts
cristians senten. Però ho ha fet d’una manera radical i dura,
difícil de copsar i més difícil de seguir. ¿Una religió sense
Déu, sense dogmes, sense esglésies, sense cel ni infern? Difícil,
difícil...
Com
si prescindíssim de Déu. Aquests darrers anys m'he sentit
interessat (i preocupat) per un corrent de reflexió teològic que es
pot formular tal com ho fa l'Agenda Llatinoamericana Mundial 2011:
Quin Déu? Quina religió? Seria, també la tesi del valencià Marià
Corbí, que fa un parell o tres d'anys ens va venir a fer una
conferència als membres del Fòrum Joan Alsina. Corbí ja donava com
a fet una religió (un cristianisme?) de futur sense Déu, sense
religió. Diu Corbí que les religions han caigut en la inòpia més
absurda i més estúpida. Que ens adrecem cap a una espiritualitat
laica; sense creences, sense religions, sense déus (Hacia una
espiritualidad laica. Herder. Barcelona, 2007). Que les religions ja
no interessen gaire ningú. Jo en dubto una mica, d'això darrer. Les
religions continuen interessant. O sinó només cal mirar cap als
Estats Unit d'Amèrica i veure el el ressorgiment de partits
religiosos, com el “Tea Party”. O la “devoció” de la gent,
cantant a les assemblees evangèliques. ¿Una espiritualitat laica?
¿Com es menja això? O molts pobles de l’Amèrica Llatina. Les
sectes llatino americanes practiquen una religió sorollosa, de
cants, però de molt pocs teologia.
Jo
em pensava que tot això era moderníssim. Però anava equivocat.
Dietrich Bonhoeffer, el pastor alemany que va morir penjat pels nazis
l'any 1945 en parlava (fou un gran teòleg i un gran cristià,
Dietrich Bonhoeffer). Bonhoeffer va ser capellà de la parròquia
alemanya (luterana) de Barcelona. Va estar molt de temps a les
masmorres nazis. I uns quants escrits seus van sortir d'aquestes
presons. Segurament que el principal de tots va ser “Cartes des de
la presó”.
En
aquestes cartes des de la presó Bonhoeffer ja es planteja aquests
interrogants, vistos des d'un món que prescindeix de Déu. Es
planteja dos interrogants transcendentals en la seva reflexió
teològica: Com podem parlar del cristianisme al marge de qualsevol
llenguatge religiós? Com parlar de Déu sense el recurs a la
religió? És el fonament de la seva visió cristiana en la realitat
d'aquest món. I és quan es planteja ser cristià “etsi Deus non
daretur”. Però es continua mantenint cristià.
En
arribant aquest punt em sento confós i totalment perplex. Ja em va
costar entendre la teoria de Marià Corbí. I em van quedar uns
quants interrogants. Però Bonhoeffer em mereix un gran respecte.
D'ell va derivar la teologia protestant de la ciutat secular (Cox) i
de la mort de Déu (Robinson). Ho vaig llegir però no ho vaig
acabar d'entendre, tot i que en vaig extreure idees molt lluminoses.
Entenia molt més (i m'agradava molt més el Concili Vaticà II,
sobretot la “Gaudium et Spes). Però, com que ara el Concili ha
estat menat cap a l'ostracisme pels corrents neo conservadors dels
darrers papes i de la cúria vaticana...Com que ara el Concili es fa
servir de pretext per dir que l'Església (alguns cristians) va per
mal camí...
Ara
entenc una mica més Bonhoeffer. Ell preconitza una nova cristologia.
Ell es planteja i raona com Crist pot arribar a ser Senyor dels no
religiosos. I proclama una nova fe quan diu que prefereix ser
humà-humà, en lloc de ser, posem-hi un patró catòlic de “missa
i olla” (de comunió diària) però que explota els seus obrers i,
de fet, els nega la condició de persones humanes. Fins que no
arribem a entendre això, no arribarem a entendre el Crist autèntic,
el Crist del Sermó de la Muntanya, el Crist de les Benaurances.
Fa
uns anys, un Monsenyor de la Cúria Vaticana, que ara és cardenal,
ens va venir a fer una conferència a Girona. Ens va exposar la seva
cristologia. I vaig restar admirat. Em semblava que sentia els meus
professors dels anys quaranta. Vaig veure que els eixos cristològics
eren els mateixos. Res no havia canviat. I em deia ¿Com és possible
mantenir aquests eixos teològics que no s’aguanten amb guetes? Ar
ens toca fer una teologia «etsi Deus non daretur». Com si Déu no
existís. L’autèntic creient no necessita unes premises
teològiques del Concili de Trento. Llàstima que el Vaticà II
parlés més en clau pastoral que no pas teològica.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada