diumenge, 9 de setembre del 2018

vida familiar 2


Albons és un poble pagès a mig aire entre l’alt i el baix Empordà. A pocs quilòmetres però completament diferent de l’Escala.

Quan jo hi anava (llavors tenia pocs anys) em feia gràcia la manera de parlar de la gent d’Albons. Empraven un català primari, sec i cantellut, ben diferent del de l’Escala .Exemple: “Per curesma minjàvem un plat de ciurons, amb uous dusos, trumfes i pixopalo. Si guessis puscut venir n’huries menjat. Però, com que no vas pusquer venir...”. L’Escala: “Noies, sardine fresque. Encara bellugue!”. I això només en els pocs quilòmetres que anaven d’Albons al molí d’Empúries o de l’Escala i el seu restaurant. L’amo i cuiner, senyor Jordi Jacas ens podria explicar moltes coses. Hi he estat una vegada, un casament. I dono fe que és un gran restaurant. D’Albons al Molí hi havia una carretera de terra, quan jo era infant.

La tia Modesta, germana de la mare, era la meva padrina. Cada any anava a buscar el tortell del Ram. També hi anava per la festa major, que era per Sant Grau, l’octubre. Hi anava amb l’oncle Enric, germà gran de la tia Modesta. Collava l’haca al xarret i...cap a Albons directe! Sant Pere Pescador, l’Armentera, Viladamat i Albons. Un trajecte llarg.

Albons feia la Festa Major per Sant Grau (Grau o Guerau d’Orlhac), el mes d’octubre. El seu menjador gran s’omplia de convidats. La Tia Modesta era bona cuinera, tot i que els seus cuinats eren molt grassos i pesants. Un amic francès, que es deia Didier, es posava malalt només de flairar els olors de la cuina. Ell i jo anàvem a passeig pel camí de l’Escala. Jo aprenia francès i ell aprenia català. Els francesos cuinen amb mantega i menystenen l’oli d’oliva.

L’Ajuntament pagava una cobla, que cantava l’Ofici Solemne. Sardane, sessió doble de cinema i algun atractiu més picant constituïa el programa de la Festa Major d’Albons. 
El Ranxo d’Albons era una altra cosa típica, celebrada la Quaresma. Recollien menges diverses de les cases i en feien un arròs. Tothom tenia dret a un plat d’arròs. Un any jo hi vaig ser i juro que era un arròs molt bo.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada