dissabte, 8 de setembre del 2018

vida familiar 1


Em quedava la família  d’Albons i la de Castelló d’Empúries. Amb això hauré clos l’àmbit familiar.

A Albons jo tenia la meva padrina, germana de la mare, Modesta Gallart Figueras, casada amb l’oncle Pepet, “el curandero d’Albons”. Tenien tres fills, cosins germans meus: em Joan, en Quimet i en Siset, tots més grans que jo.

El nom de “curandero d’Albons”  li venia a l’oncle Pepet Costa (en Rabós) d’una història una mica fosca. Ell explicava que un pastor del Cadí havia dut un ramat a l’Empordà. Malalt de mort, l’oncle Pepet l’havia deixat allotjar-se en un paller seu. Abans de morir el pastor li hauria revelat un secret: la fórmula d’una pomada que guaria els ossos trencats de les ovelles.

El cas és que l’oncle comprava un munt de productes medicinals i els feia bullir amb oli en un perol. Calia fer la bullida a l’exterior puix la fetor era intensa. El resultat era una crema groguenca, amb la qual omplia uns quaranta potets. Quaranta o cinquanta, ara no ho recordo. I els venia a bon preu. Un equivalent a cent euros actuals el potet. Venia gent de per tot a comprar-ne, fins i tot de França. Es veu –diuen- que guaria el que s’anomenava “tumor blanc”, que era unn mal que malformava la ròtula i la deixava rígida, sense possibilitat de poder caminar.

L’oncle Pepet va fer diners i va fer obres notables a casa seva. La gent deia que tenia molts duros. La fórmula la va heretar en Siset, el fill petit, que va continuar fent  duros. Això el va enemistar una mica amb els seus germans. Fet i fet, són coses que passen a les millors famílies. Sé que en Siset tenia previst deixar la fórmula a un fill del seu germà segon, en Quimet. Però no sé què va passar. Quan va morir en Siset la fórmula s’havia perdut.

En Siset em va mostrar la multitud de regals que li havien fet persones a qui la pomada havia guarit. De tant en tant em convidava a dinar en algun restaurant de l’Escala i em regalava un havà.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada